Eurotunnel

Eurotunnel Le Shuttle är bil- och tågtjänsten som förbinder Folkestone i England med Calais i Frankrike via kanaltunneln, den snabbaste metoden för att korsa den engelska kanalen med er bil. Eurotunnel kör mellan Storbritannien och Frankrike på bara 35 minuter och har upp till 3 avgångar i timmen under rusningstrafik.

Det är inte bara det snabbaste alternativet, det är också den mest problemfria vägen att resa utan bränsletillskott eller bagagebegränsningar och erbjuder flexibla tidtabeller. Dessutom har du möjlighet att göra Eurotunnelbokningar upp till 11 månader i förväg, vilket ger gott om tid för eventuella förändringar i sista minuten till din resa.

Det är värt att notera Eurotunnels incheckningstider är vanligtvis minst 45 minuter före avresan. Detta ger dig tid för säkerhetskontroller och att använda terminalanläggningarna med restauranger, bankomater, växlingskontor, toaletter och en 24-timmars informationsdisk, medan dina husdjur kan rastas i det angivna området.

Den brittiska Eurotunnelterminalen är baserad nära Folkestone i Kent med en dedikerad motorvägsavfart på M20 vid avfart 11A, så det är mycket lätt att nå från nästan var som helst i England. Den franska terminalen ligger strax utanför Calais, efter avfart 42 på motorväg A16. Eurotunnelresor från London till Paris tar vanligtvis cirka sex timmar med bil.

Planer om en tunnel som förbinder de två nationerna har funnits sedan 1802, följt av en rad misslyckade förslag fram till 1980-talet när privata företag blev inbjudna att lägga fram sina planer. Ett av de avslagna förslagen innehöll en 4,5 kilometer hängbro. Företaget Eurotunnel Le Shuttle bildades 1986 och började bygga 1988.

Hur byggdes Eurotunneln? Man använde sig av 11 tunnelborrmaskiner som grävde 250 meter om dagen och varje maskin väger enorma 1100 ton. Faktum är att den totala mängden avfall från tunneln ökade storleken på Storbritannien med 90 hektar och kunde fylla Wembley Stadium 13 gånger om. Tunnelsystemet består av skytteltåg som transporterar bilar och bussar.

Kanaltunneln är en av de största byggnadsprestationerna som någonsin genomförts i Storbritannien. Tunneln sträcker sig 50,5 kilometer med ett genomsnittligt djup på 50 meter. Det tog över 13 000 arbetstagare från både Frankrike och England fem år för att slutföra projektet till en kostnad på ungefär £ 9,5 miljarder. Tunneln slutfördes slutligen 1994 och öppnades av drottning Elizabeth II och president Francois Mitterrand den 6 maj.

Lӓs mer Läs mindre

Ombord Eurotunnel

Alla rutter med Eurotunnel

Omdömen om Eurotunnel

  • "Upplevelse"

    Inchekcningenvar för lång och det var varmt. Retur från Calais är dåligt.

    Richard' reste med Eurotunnel på Le Shuttle

    Lӓs mer Läs mindre
  • "Folkestone till Calais med Eurotunnel "

    Smidig resa, helt stressfri. Behövde inte vänta länge heller. Hjälpsam och trevlig personanl. Kommer åka igen.

    Anonym' reste med Eurotunnel på Le Shuttle

    Lӓs mer Läs mindre
  • "Mina upplevelser"

    Vi bokade en färja kl 19.20 och vi hade gott om tid när vi kom fram till terminalen. Vi ställde oss i kön och sedan sa de att vi inte fick plats på tåget. Så vi fcik vänta 30 min för att kunna komma på nästa avgång. Det var inte så bra första intryck. Faliciteterna i Folkestone var i topp klass, många rena toaletter och det fanns olika sorters av mat och dryck, inte riktigt som det är i Calais.

    Chris' reste med Eurotunnel på Le Shuttle

    Lӓs mer Läs mindre
  • ""

    Perfekt och så snabbt!

    Anonym' reste med Eurotunnel på Le Shuttle

    Lӓs mer Läs mindre

Alternativa rutter med andra färjeoperatörer