Denna sida ("Sidan") jämför priser och tidtabeller för resor med färja och tåg och ger dig möjlighet att boka resor. Sidan ägs och sköts av Direct Ferries Limited (benämnd i dessa Bokningsvillkor som "DFL"). Direct Ferries (Republiken Irland) Limited ("DF Ireland") är också part i dessa Bokningsvillkor och ansvarar för förhandling och slutförande av bokningarna å DFL:s vägnar och för att ta emot betalningar för dessa bokningar.
1. Tillämpning
Dessa Bokningsvillkor är tillämpliga på samtliga passagerarbokningar som görs för resor med färja och tåg via denna Sida eller DFL:s callcenters och ersätter samtliga tidigare villkor. I dessa Bokningsvillkor är "Du" personen som bokar, "Kund" var och en av personerna som bokningen görs för, vilket kan innefatta dig (men inte nödvändigtvis gör det), "Tjänster" de tjänster som DFL erbjuder, vilket innefattar en söktjänst för resor med färja och tåg, en tjänst för prisjämförelse och en tjänst för bokning (där DF Ireland ansvarar för förhandling och slutförande av bokningar och för att ta emot betalningar).
DFL kan komma att ändra dessa Bokningsvillkor emellanåt, men eventuella förändringar kommer inte att gälla för eventuella bokningar som du redan gjort. Du bör spara de Bokningsvillkor som gäller när du genomför en bokning så att du kan referera till dem vid ett senare tillfälle.
2. Parter
Varken DFL eller DF Ireland själva tillhandahåller färje- eller tågtjänster då sådana tjänster levereras av färje- och tågföretagen ("Företag").
När du genomför en bokning för färja eller tåg agerar DFL ombud för Företagen utom i relation till vissa färje- och tågtjänster där DFL agerar ombud för dig vad gäller sökning efter och bokning av färje- eller tågtjänsten. Då DFL agerar ombud för dig utser du DFL att hitta färje- eller tågresan som ditt ombud, å dina vägnar, och du är DFL:s huvudman. DF Ireland bokar sedan färjan eller tåget å DFL:s vägnar. I båda fallen (oavsett om DFL agerar ditt eller Företagets ombud) betyder detta att du ingår kontrakt med det relevanta färje- eller tågföretaget, som är den part som ansvarar för att tillhandahålla färje- eller tågtjänsten till dig och du blir bunden av Företagets Villkor när du får bekräftelsenotisen (se del 8 nedan).
Eventuella bokningar som du gör via Sidan (eller DFL:s callcenters) för färje- eller tågresor omfattas av: (i) dessa Bokningsvillkor som beskriver villkoren som DFL tillhandahåller sina Tjänster till dig under och som DF Ireland förhandlar och slutför bokningarna å DFL:s vägnar och tar emot betalning för under; och (ii) Företagen som tillhandahåller färje- och tågtjänsternas villkor, som beskriver villkoren som färje- och tågtjänsterna tillhandahålls till dig av Företagen under ("Företagsvillkor"). Företagsvillkoren görs tillgängliga för dig innan eventuell bokning slutförs. Du ansvarar för att bekanta dig med Företagsvillkoren. Vid konflikt eller motstridigheter mellan dessa Bokningsvillkor och Företagsvillkoren gäller Företagsvillkoren.
Personen som genomför en bokning via denna Sida eller DFL:s callcenter måste ha befogenhet att göra bokningar å annan Kunds vägnar. När du genomför en bokning bekräftar du att varje Kund samtycker till att omfattas av dessa Bokningsvillkor. Personen som gör en bokning ansvarar för sina aktiviteter på Sidan och för att säkra eventuell personlig information som uppges, inklusive lösenord, namn, pass och reseinformation. Personen som gör bokningen måste försäkra sig om att all information som uppges av honom eller henne är fullständig och korrekt.
3. Avgifter och allmän information
Avgifter baseras på fordonstyp (om tillämpligt), antalet passagerare, rutt(er), resedatum och tider. Din bokning kan kräva att Kunder reser och/eller återvänder vid eller inom specificerade datum och tider. Om Kunder inte rättar sig efter sådana specificerade datum och tider kan de nekas att resa och/eller så kan deras bokningsspecifikationer och boende ändras och/eller beläggas med ytterligare avgifter. Man kan särskilt gå miste om fördelar med eventuella kampanjpriser då fullpris kan debiteras. Ytterligare avgifter som behandlas i detta stycke kan debiteras från det kredit- eller kontokort som du använde när du gjorde bokningen utan att du notifieras vidare.
Utrymme för fordon och passagerare beror på tillgänglighet och är kanske inte alltid tillgängligt. Kampanjpriser omfattas av ytterligare särskilda villkor, inklusive ett allmänt villkor om att om någon del av resan inte används har DFL eller Företaget rätt att tillämpa ytterligare avgifter. DFL och DF Ireland har rätt att variera samtliga uppvisade priser, inklusive då Företag ändrar sina priser (inklusive, men inte uteslutande av anledningar som rör valutavariationer, oljepriser, lagändringar) när som helst tills en bokning är bekräftad. Om priset för din bokning ändras mellan det att du beställer den och att den bekräftas kommer DFL eller DF Ireland gå vidare och bekräfta bokningen om priset har minskat (och bara debitera dig det faktiska priset), men DFL eller DF Ireland kommer att kontakta dig för instruktioner om priset har ökat.
Saker som takboxar/cykelhållare eller andra saker som fästs på fordon men som inte är del av fordonskroppen beläggs med en ytterligare avgift.
Alla Företag har inte de faciliteter som krävs för att acceptera bokningar för personer med funktionshinder eller nedsatt rörlighet. Frågor gällande huruvida Företaget har de faciliteter som Kunden behöver bör ställas vid bokningstillfället.
4. Avgångstidtabeller
Samtliga avgångs/ankomsttider är uppskattade av Företaget och anges i lokal tid – titta på din bokningsbekräftelse för uppgifter. Du rådges att fråga Företaget om eventuella ändringar innan du påbörjar din resa. Resetidtabeller kan störas och/eller överfarter kan förlängas eller ställas in på grund av ogynnsamt väder och/eller tidvattenförhållanden och/eller andra omständigheter.
Det kan bli nödvändigt att använda andra fartyg eller avgångs- eller ankomstpunkter vid samtliga resor, eller att ändra/återkalla vilka faciliteter/tjänster som är tillgängliga av olika verksamhetsmässiga, tekniska eller tidtabellsmässiga skäl.
Varken DFL eller DF Ireland accepterar ansvarsskyldighet för eventuella kostnader eller besvär som uppstår på grund av sådana omständigheter, oavsett hur de uppstått, men DFL kommer att försöka notifiera dig, om praktiskt möjligt, genom att använda de kontaktuppgifter som du angav då du genomförde bokningen. Företagsvillkoren gäller för Företagets eventuella ansvarsskyldighet under sådana omständigheter.
5. Djur
Att ha med sig djur är bara tillåtet om Kunden notifierar DFL innan bokningen genomförs. Eventuellt sådant medhavande måste ske i enlighet med eventuella relevanta juridiska krav och Företagets krav. Avgift kan tas ut för medhavande av djur och ytterligare villkor kan åläggas. Rådfråga din veterinär eller lämplig myndighet innan du genomför en bokning. Du är juridiskt ansvarig för djuren och har hela ansvaret för att skaffa eventuella nödvändiga dokument, samtycken och tillstånd.
6. Gods och kommersiella passagerarfordon
Särskilda villkor och prissättningar gäller för gods och kommersiella passagerarfordon. Definitionen av vad som är ett godsfordon och huruvida eventuella särskilda prissättningar ska gälla bestäms av Företaget i varje enskilt fall.
Enbart som riktlinje gäller dock särskilda prissättningar för fordon längre än 6,5 meter, särskilt byggda eller anpassade för gods, oavsett om de fraktar varor eller ej, liksom fordon med andra specifikationer som förvisso fraktar produkter eller som reser i kommersiella syften. Om ett fordon som bokats som en bil eller ett privatfordon bedöms av Företaget vara ett godsfordon kommer hela priset att tas ut och/eller så kommer frakten att nekas utan återbetalning. För mer information om prissättning och priser för gods, var vänlig kontakta DFL:s godsavdelning på (+44) 01473 370 915.
Kommersiella passagerarfordon som är längre än 6,5 meter och byggda eller anpassade för att ha plats för 8 eller fler passagerare och/eller som inte klassas som privat bil av färjeFöretaget kan omfattas av annan prissättning. Om fordonet är bokat som en bil eller ett privat fordon, men bedöms vara ett kommersiellt passagerarfordon kommer hela priset att tas ut och/eller så kommer frakten att nekas utan återbetalning.
7. Farligt material
Varken DFL eller Företagen accepterar bokningar för fordon som fraktar farligt material, inklusive vid vissa omständigheter fordon som drivs med LPG. Under vissa omständigheter kan skriftligt tillstånd fås från Företaget, men sådant tillstånd kan omfattas av vidare avgifter och villkor. Du ansvarar gentemot Företaget för frakt av sådana material, oavsett om de uppgetts eller ej. Om du försöker frakta ej uppgivna farliga material kan frakt nekas utan återbetalning.
8. Bekräftelse och betalning
Om du inte har öppnat ett kreditkonto med DFL eller DF Ireland måste du betala för varje bokning vid bokningstillfället innan en bekräftelse görs. Betalningar ska göras till DF Ireland som ansvarar för att ta emot betalningar å DFL:s vägnar. Betalningar kan göras med kreditkort eller kontokort. Företags-/Kommersiella kort omfattas av en tilläggsavgift om 2%. Konsumentkreditkort som utfärdats av banker utanför EES omfattas av en tilläggsavgift om 2%.
När du kontaktar DFL för att genomföra en bokning och har gjort en komplett betalning till DF Ireland för samtliga Kunder som bokningen gäller kommer DFL att utfärda en bekräftelsenotis som beskriver uppgifterna för din reservation och ger annan information som bygger på informationen som du uppgett. Kontraktet mellan dig och Företaget (Företagen) utformas först då bekräftelsenotisen har utfärdats till dig. Om du inte fått bekräftelsenotisen från DFL inom 24 timmar från det att du genomförde bokningen bör du kontakta kundservice på help.directferries.com.
DFL har ingen skyldighet att utfärda bekräftelsenotis efter att du har genomfört en bokning hos DFL om problem uppstår som DFL rimligen antar betyder att det inte längre är möjligt att bekräfta bokningen. DFL kommer inte att utfärda sådan bekräftelse om DFL eller DF Ireland upptäcker fel i resans prissättning eller om resan inte längre är tillgänglig. Om DFL av någon anledning inte kan bekräfta din bokning kommer DFL att informera dig om detta och inte hantera din bokning vidare. DF Ireland kommer sedan att se till så att du får återbetalning av eventuell del av bokningen som du redan betalat för om du inte väljer att använda den betalningen för en annan bokning.
Du samtycker till att den data som DFL lagrar i sina informationssystem (eller de som DFL:s tjänsteleverantörer har) utgör bevis på din bokning och dess uppgifter. Om betalning görs med konto- eller kreditkort kommer summan eller kostnaden att debiteras från det kortet vid bokningstillfället.
Beroende på biljettyp och antalet passagerare (och därmed biljettens värde) kommer en serviceavgift (som betalas till DF Ireland som ansvarar för att ta emot betalningar å DFL:s vägnar) att läggas till biljettpriset. Detta kommer att visas innan du bekräftar bokningen.
9. Avbokning
Om den köpta biljetten tillåter avbokning kan bokningen avbokas och avbokningsavgifter debiteras i enlighet med dessa Bokningsvillkor och Företagsvillkoren. Biljetter som är del av kampanjer eller särskilda erbjudanden är kanske inte återbetalningsbara och du bör kolla på Företagsvillkoren och med DFL vid bokningstillfället för att förstå huruvida bokningar kan avbokas och huruvida ytterligare villkor som kan leda till att ingen återbetalning är tillgänglig gäller för din biljett.
Eventuell avbokning av dig leder till följande avbokningsavgift från DFL/DF Ireland, plus eventuella avgifter som tas ut av Företaget.
DFL/DF Irelands avbokningsavgift varierar beroende på om du avbokar din bokning via "Mitt konto"-portalen ("Online") eller via telefon och/eller mail ("Offline"):
Eventuella betalkortsavgifter som läggs på bokningar är inte återbetalningsbara. Eventuell handpenning för bokningar är inte återbetalningsbar. Om Kunden inte genomför färje- eller tågresan som bokningen avser ges återbetalning till dig endast i enlighet med de relevanta Företagsvillkoren.
Avboka av vilken anledning som helst (valbart tillägg)
Villkoren för Avboka av vilken anledning som helst i detta avsnitt skall bara gälla om du har valt och betalat för tillägget Avboka av vilken anledning som helst vid din bokning.
Koala – Sista minuten Flex – Avboka, oavsett anledning (tillval)
Med tjänsten Avboka utan anledning kan passagerare avboka sin bokning upp till 2 timmar före den utgående avgången för sin bokning, utan att behöva ange någon anledning eller motivering.
Punkt 1 – Vad tjänsten Avboka utan anledning innefattar
Punkt 2 – Vad tjänsten Avboka utan anledning inte innefattar
Punkt 3 – Kostnad för tjänsten Avboka utan anledning
Punkt 4 – Hur får jag en återbetalning?
Punkt 5 – Påbörjan och varaktighet av tjänsten Avboka utan anledning
Punkt 6 – Undantag från ångerrätten
Koala – Avboka av vilken anledning som helst/Avboka utan anledning (valbart tillägg)
Tjänsten Avboka utan anledning låter passagerare avboka sin bokning upp till två dygn (48 timmar) före deras boknings utresa utan att behöva uppge någon anledning eller berättiga det.
Punkt 1 – Vad tjänsten Avboka utan anledning innefattar
Punkt 2 – Vad tjänsten Avboka utan anledning inte innefattar
Punkt 3 – Kostnad för tjänsten Avboka utan anledning
Punkt 4 – Hur får jag en återbetalning?
Punkt 5 – Påbörjan och varaktighet av tjänsten Avboka utan anledning
Punkt 6 – Undantag från ångerrätten
10. Ändringsavgifter
Du kan endast ändra en bokning med Företagets medgivande och om Företagets Villkor som gäller för din(a) biljett(er) tillåter det. En del bokningar, såsom kampanjpriser eller specialpriser, kan inte ändras. En del bokningar kan omfattas av Företags ändringsavgift plus eventuell mellanskillnad mellan det pris som du bokade för och det nya priset. Du bör kolla Företagets Villkor och med DFL vid bokningstillfället så att du förstår huruvida din bokning kan ändras.
Samtliga ändringar som görs av dig leder till följande administrativa avgifter från DFL/DF Ireland, plus eventuella avgifter som tas ut av Företaget.
DFL/DF Irelands ändringsavgift varierar beroende på huruvida du gjorde bokningen Online eller Offline (se paragraf 9 för dessa definitioner):
11. Incheckning
Senaste incheckningstider är de som uppges vid bokningsprocessen och även på bokningsbekräftelsen. Om en Kund inte är redo att stiga ombord färjan eller tåget senast vid incheckningstiden kan ombordstigning inte garanteras då väntelistor kan ha accepterats. Om en Kund har särskilda behov eller har fått DFL:s tillåtelse att ta med sig djur eller farligt material förväntas det generellt att den Kunden checkar in tidigare, som det står på bokningsbekräftelsen.
Företaget har absolut beslutsrätt vad gäller huruvida de accepterar passagerare, deras fordon eller baggage ombord. Varje Kund måste ha samtliga nödvändiga resedokument för inresa i de länder han eller hon planerar att besöka och för återvändande till utgångslandet.
Du ansvarar för att se till att namnet på varje Kunds pass överensstämmer med namnet på biljetten, annars kan Kunden kanske inte resa och eventuell reseförsäkring kan bli ogiltig. Om någon Kund ändrar sitt namn mellan det datum då bokningen görs och resedatumet (till exempel efter giftermål) måste du informera DFL på help.directferries.com.
12. Ditt ansvar
Du är ansvarig gentemot DFL, DF Ireland och Företaget för att helt och hållet efterleva dessa Bokningsvillkor, Företagsvillkoren och eventuella ytterligare krav som ställs av Företaget eller lag. Du är också ansvarig för att uppge komplett och korrekt information om din bokning, inklusive fordon och passagerare.
13. Obligatorisk lag
Din bokning omfattas av eventuell obligatorisk lag eller konvention som är tillämplig för färje- eller tågbokningen och din uppmärksamhet dras särskilt till Atenkonventionen i relation till Transport av passagerare och deras baggage till sjöss 1974, som både belägger transportören med skyldigheter och begränsar dess ansvar. Vad gäller tåg, som inte drivs av en passagerartransportör till sjöss, gäller inte Atenkonventionen.
14. Händelser bortom parternas rimliga kontroll
Om en oförutsedd händelse som är bortom Företagets eller vår kontroll och som därför inte kunde ha undvikits av att vi eller Företaget tagit alla rimliga försiktighetsåtgärder och som betydligt hindrar resan som bokats inträffar så:
Med oförutsedd händelse avses exempelvis krig; myndighetsåtgärder som förhindrar resor till destinationen eller omgärdar dem med restriktioner; operatörens betalningsinställelse eller konkurs; andra allvarliga problem, så som terrorism; allvarliga risker för människors hälsa så som utbrott av allvarliga sjukdomar på resmålet, pandemier eller epidemier eller naturkatastrofer som orkaner, jordbävningar eller ogynnsamma väderförhållanden som gör det omöjligt att färdas tryggt och säkert till det i avtalet överenskomna resmålet.
15. DFL:s och DF Irelands ansvar
Varken DFL eller DF Ireland är ansvariga för de färje- eller tågtjänster som de tillhandahåller. DFL är ansvarigt för:
Varken DFL eller DF Ireland är ansvariga för information som inte publiceras av dem, inklusive information som publiceras på Företagens webbsidor eller felaktig information som ges till dem av Företagen.
Ditt kontrakt för tillhandahållandet av resan kommer att vara mellan dig och Företaget och Företagets Villkor gäller. Därför kommer varken DFL eller DF Ireland på något sätt att vara ansvarigt för tillhandahållandet eller utförandet av resan. Varken DFL eller DF Ireland är ansvarigt för eventuell förlust eller skada som du drabbas av till följd av Företagets oförmåga att utföra resan eller dess oriktiga utförande av resan, inklusive då detta är ett resultat av att ett Företag blivit insolvent eller på annat sätt upphört med sin affärsverksamhet. Varken DFL eller DF Ireland kommer att vara skyldiga att återbetala dig under sådana omständigheter. Som skydd mot denna risk rekommenderar DFL att du tar ut reseförsäkring som innefattar skydd för Slutleverantörsfel. Du bör läsa eventuell reseförsäkringspolicy som du bestämmer dig för att köpa noga så att du är helt medveten om riskerna som du har skydd mot under policyn.
Om du har några frågor eller undringar om resan som du har bokat, var vänlig kontakta resans Företag direkt.
16. Ansvarsbegränsningar
Varken DFL eller DF Ireland begränsar sitt ansvar för (i) förlust orsakad av dess bedrägeri eller bedrägliga förvrängning; (ii) förlust som uppstår på grund av död eller personlig skada som orsakas av dess försumlighet; eller (iii) eventuell annan förlust som inte kan exkluderas eller begränsas av gällande lag. I alla andra avseenden skall DFL och DF Ireland vara ansvariga enbart för förluster som uppstår som en direkt följd av: (a) dess brytande av juridisk omsorgsplikt; eller som (b) är ett resultat av dess brytande av dessa Bokningsvillkor och detta ansvar är alltid begränsat (vad gäller DFL:s och DF Irelands kollektiva ansvar) till en summa motsvarande dubbelt den summa som du betalade för en bokning, vad gäller den relevanta Kunden.
Anspråk mot DFL eller DF Ireland om kompensation begränsas eller exkluderas i den mån som internationella fördrag eller andra juridiska regelverk som begränsar eller exkluderar ansvar gäller för de arrangemang som skall tillhandahållas. Ansvar för transport till sjöss styrs av de gällande bestämmelserna i internationella fördrag, inklusive Atenkonventionen. Fördraget begränsar Företagets ansvar för sjöfartsincidenter och fel eller försummelse.
17. Klagomål
Du måste framföra eventuella klagomål på Tjänsten snabbt och senast inom 14 dagar från slutförandet av din bokning, genom att kontakta DFL per post eller mail till complaints@directferries.com.
Du kan också använda EU-kommissionens Online Dispute Resolution (ODR) plattform på http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Denna ODR-plattform är ett sätt att registrera ditt klagomål hos DFL. Den kommer inte att avgöra hur ditt klagomål bör lösas.
Om du har ett klagomål angående något som hände under din resa, var vänlig kontakta Företaget direkt för att lösa frågan via uppgifterna som finns på Sidan.
18. Allmänt
Dessa Bokningsvillkor styrs av lagen i England och Wales. Du samtycker till att engelska domstolar skall ha jurisdiktion att höra och bestämma eventuell dispyt som uppstår utifrån tolkning av dessa villkor. Du kan dock välja Skottlands och Nordirlands lag och jurisdiktion om du bor där.
Om någon bestämmelse (eller del av en bestämmelse) i dessa Bokningsvillkor befinns av någon domstol eller annan myndighet med kompetent jurisdiktion vara ogiltig, olaglig eller ej genomdrivbar skall den bestämmelsen eller delen bedömas inte vara del av detta avtal med dig i den mån som krävs och giltigheten och genomdrivbarheten av de andra bestämmelserna skall inte påverkas.
© Direct Ferries Limited, 2-3 Three Rivers Business Centre, Felixstowe Road, Ipswich, Suffolk IP10 0BF, United Kingdom. Company Registration Number: 03865405
© Direct Ferries (RoI) Limited, Work Hub, 77 Camden Street, Dublin D02 XE80, Ireland. Company Registration Number: 721008