Vanliga Frågor

Vår 'Frågor och svar'-databas innehåller frågor och svar på de vanligaste frågorna om att boka och resa med färja. Klicka på länkarna nedan för mer information. Om du inte hittar svar på din fråga vänligen Kontakta oss

De mest populära frågorna

  • Räknas föraren som passagerare?

    Ja, med “passagerare” menas alla som reser ombord på färjan.

  • Hur vet jag om mitt fordon räknas som ett fraktfordon?

    Det varierar från färjebolag till färjebolag, men en generell regel är att alla fordon som fraktar gods samt fordon som är byggda för frakt bör klassas som fraktfordon.

  • Hur betalar jag bokningen?

    Alla biljetter måste betalas vid samma tidpunkt som biljetterna bokas. Vi accepterar de flesta konto- och kreditkort, vissa lokala betalmetoder samt PayPal. Vanligtvis tillåter vi inte banköverföringar men det finns undantag.

  • Varför är det inga avgångar när jag vill resa?

    Detta betyder att vi inte har fått en tidtabell från färjeoperatören än, att färjan inte går den dagen eller att färjan är full. Kontakta oss om du är osäker.

  • Varför kan jag inte få en prisuppgift eller betala i min valuta?

    När det är möjligt så visar vi den lokala valutan, men vi tar endast betalt i den valuta som biljettleverantören tar betalt i. Om en valutaomvandling skett kommer det att anges i prisuppgiften, samt summan och valutan du kommer att betala i.

  • Kan jag ändra bokningen?

    Ja, om du har en ombokningsbar biljett. Vänligen logga in på Mitt Konto för mer information eller kontakta oss.

  • Kan jag ta med mitt husdjur eller min ledarhund på färjan?

    De flesta färjebolag tillåter transport utav djur, vanligtvis mot en mindre avgift. Längden och typen av resa kommer att avgöra om ditt djur stannar i fordonet eller placeras i en speciell avdelning. När det är möjligt att resa med djur kommer vi att informera dig om var ditt djur kommer att tillbringa resan. Om du är osäker, vänligen kontakta oss. Du är ansvarig för att se till att du uppfyller de regler och krav som gäller för landet du reser till eller ifrån.

  • När ska jag checka in?

    Detta varierar från färjerutt till färjerutt, senaste incheckningstid visas vid bokningen samt på din bokningsbekräftelse. Om du reser med djur eller är i behov av assistans så rekommenderar vi att du kommer i god tid.

  • Var hittar jag mer information om mina rättigheter angående återbetalning/ersättning i fall att färjan blir försenad eller inställd?

    Om du reser till eller från en hamn inom den europeiska unionen vänligen besök Europeiska kommissionens webbplats. För resor till eller från andra områden vänligen kontakta relevant sektor.

  • Behöver jag pass?

    Vid inrikesresor inom det land där ditt pass är utfärdat räcker det med ID-handling. Men när du reser utomlands måste du medta pass.

  • Var hittar jag era användarvillkor?