Direct Ferries Limited är dedikerade till att skydda och respektera din integritet och följa dataskydds och integritetslagen. Denna integritetspolicyn gäller för alla individer som interagerar med oss för att använda eller har frågor om våra tjänster (”du, din, dina, ditt, dig”). Denna Integritetspolicyn är skriven för att hjälpa dig förstå hur vi samlar in, använder, lagrar, delar och skyddar din information ("personuppgifter").
Den förklarar också dina rättigheter i relation till dina personuppgifter och hur du kan kontakta oss eller relevant regulator om du har klagomål. Vi vill försäkra oss om att du kan fatta välgrundade beslut, så vänligen ta några minuter att läsa avsnitten nedan och lär dig om hur vi kan komma att använda dina personuppgifter.
Direct Ferries Limited (“Direct Ferries”, “vi”, vårt”, “oss”) är ett privat aktiebolag registrerat i England och Wales med registrerings nummer: 03865405, vars registrerade address är: Units 2 & 3, Three Rivers Business Centre, Felixstowe Road, Foxhall, Ipswich, England, IP10 0BF. Vi är en onlineaggregator, som erbjuder färjejämförelse and boknings service. För dataskydds syften, är vi personuppgiftsansvariga, företaget ansvarigt för de personuppgifter som du lämnar till oss och vårt ICO registrerings nummer är: ZA173923.
Vi rekommenderar att du läser igenom denna integritetspolicyn i samband med våran Cookie-policy och allmänna villkor av användning av Direct Ferries webbsida och/eller appen och eventuella separata villkor som utfärdats med din bokning av färjebiljetter eller andra produkter och tjänster.
Vilka typer av personuppgifter samlar vi från dig?
Vi samlar in information när:
Mer specifikt, så:
Vi samlar in följande kategorier av personuppgifter (exakt information vi behöver kan variera beroende på färjeoperatörens behov):
Personuppgifter om andra individer
Om du försett oss med personuppgifter tillhörande andra individer (t.ex. familjemedlemmar, rese-kompanjoner, och/eller barn), är du ansvarig att se till att du har deras tillstånd (eller tillstånd av relevant vårdnadshavare), att dela den information för användning nämnd i denna integritetspolicy och uppmärksamma dem om denna integritetspolicy.
Special kategorier av personuppgifter
Vissa personuppgifter du förser oss med, information on hälsa och medicin (t.ex. funktionshinder eller nedsatt rörlighet)(information om medicin), kan behandlas som en specifik kategori för vilka ytterligare skydd gäller enligt dataskydds lagstiftningen. Generellt så försöker vi limitera insamling av denna typen av information.
Vi behandlar personuppgifter i special kategorier för ändamål nämnda i tabellen i bilaga 1 nedan, som också beskriver den motsvarande rättsliga skyldigheter vi förlitar oss på för att behandla personuppgifterna för varje ändamål.
Barn
Vår hemsida, app och service är inte avsedd för barn och vi samlar inte medvetet in information som relaterar till barn förutom när du fyller i information om barn som del av din bokning.
Vad använder vi din personliga information till?
Tabellen i Bilaga 1 – som kan hittas i slutet av denna integritetspolicyn – detaljerar kategorierna av personuppgifter som vi samlar in om dig (enligt definitionen ovan) och hur vi använder den informationen. Tabellen anger också de rättsliga skyldigheter vi förlitar oss på för att behandla personuppgifterna.
När skickar vi marknadsföring och reklam till dig?
Det händer att vi skickar reklam via e-post, sms eller via notifikationer inom appen till dig för att hålla dig uppdaterad om våra senaste och bästa erbjudanden, våra senaste tjänsteutbud, när färjetidtabeller släpps och för att hjälpa dig att hitta färjebiljettpriser.
You kommer få dessa reklamerbjudanden från oss om du valt att ta emot dem eller om du är kund och inte valt bort denna funktionen.
Du kan välja att inte ta emot reklam från oss från oss när som helst genom att:
När du har gjort detta, kommer vi att uppdatera dina konto uppgifter så att du inte längre får marknadsföringsmeddelanden.
Vi uppdaterar dina uppgifter så fort som möjligt, vänligen tillåt upp till två arbetsdagar för detta att träda i kraft.
Avregistrering från marknadsförings meddelanden hindrar inte service kommunikation, till exempel boknings bekräftelser och uppdateringar.
Intresse-baserad reklam
Vi deltar också i intresse-baserad reklam och använder tredjeparts reklam företag för att skicka reklam baserat på din webbläsarhistorik och dina intressen. För att göra detta, så kan vi eller våra reklam partners samla in dina kontaktuppgifter, information om hur du använder eller ansluter till hemsidan eller appen, eller andra typer av hemsidor, sociala medier-tjänster, innehåll och annonser som du (eller andra som använder dina enheter) besöker, tittar på eller ansluter till via vår hemsida så vi eller vår reklamspartner kan spela eller visa reklam på vår hemsida, på andra hemsidor, appar eller service du kan vara intresserad av och på andra enheter du kan använda.
För att lära dig mer on interesse-baserad reklam och hur du kan välja bort en viss del av denna typen av reklam och limitera tredjeparts reklams cookies kan du besöka:
När delar vi din information med andra?
Vi kan behöva dela din personuppgifter med följande kategorier av mottagare:
Reseleverantörer: Dessa inkluderar färjeoperatörer, operatörer som tillhandahåller biljetter, försäkringsbolag och distributörer av andra tjänster och produkter som du köper via Direct Ferries.
Våra tjänsteleverantörer: Vi kan dela dina personuppgifter med tredjeparts leverantörer and andra tjänsteleverantörer som utför tjänster till oss eller på våra vägnar, vilket kan inkludera tillhandahållande av marknadsföring, kurir, webbhotell, bedrägeribekämpning och/eller förebyggande, online-annonsering och analytiktjänster.
Professionella rådgivare: Vi kan dela dina personuppgifter med våra advokater, revisor, försäkringsbolag och andra professionella rådgivare till den omfattning vi behöver (t.ex. för att försvara oss mot rättsliga anspråk).
Köpare och tredjeparter i samband med en affärstransaktion: Dina personuppgifter kan delas med en tredjepart (inkluderat ny ägare) i samband med en affärstransaktion, t.ex. en samanslagning, försäljning av tillgångar eller aktier, reform, finansiering, förändring av kontroll eller ackvisition av hela eller en del av vår verksamhet.
Brottsbekämpande myndigheter, regulatorer, statliga och andra relevanta myndigheter: Vi kan behöva dela dina personuppgifter med en tredjepart om det krävs enligt lag eller för att fullfölja din bokning, (detta inkluderar hamnmyndigheter, tullverket och pass kontor) eller om vi rimligen tror att dessa åtgärder är nödvändiga för att (i) följa lagen och rimliga krav från brottsbekämpande myndigheter; (ii) hitta och utreda olaglig verksamhet och avtalsbrott; och/eller (iii) utöva eller skydda rättigheterna, egendomar eller personlig säkerhet för Direct Ferries, deras användare eller andra som krävs enligt lag.
Andra Direct Ferries koncernbolag: vi kan dela dina personuppgifter till företag inom Direct Ferries koncernbolag när de tillhandahåller en service på våra vägnar eller när sådan delning annars är nödvändig i enlighet med de bruk som anges i Bilaga 1.
Betalnings processor: Vi kan dela dina betalnings uppgifter med kreditkortsföretag för att bekräfta dina kreditkorts detaljer och för betalning när du köper en produkt eller service.
Hur vi använder cookies
Vi kan använda cookies och liknande teknologi för att skilja dig från andra användare på vår webbsida och app. För mer information om cookies och varför vi använder dem, vänligen hänvisa till vår Cookie-policy här.
Dina rättigheter rörande dina personuppgifter
Rätt att få åtkomst till och överföra data
Du har rätt att begära en kopia på all personlig data som vi håller om dig. Under vissa omständigheter har du rätt att få en kopia av de personuppgifter du har lämnat till oss i ett strukturerat, vanligt förekommande, maskinläsbart format som stöder användning igen, eller att begära överföring av dina personuppgifter till ett annat företag. Vi kan begära att du anhåller bevis för att verifiera din identitet innan vi svarar på din förfrågan. När vi har kunnat styrka din identitet, kommer vi att svara så snabbt som möjligt och under alla omständigheter inom de tidsramar i enlighet med tillämpliga dataskydds lagar.
Om du har ett online-konto så kan du logga in på ditt konto när som helst för att se alla personuppgifter sparad där.
Rätt till att uppdatera och ändra
Om delar av de personuppgifter vi håller om dig är fel, så har du rätt att ändra informationen eller komplettera där den är ofullständig.
Rätt till begränsning
Under vissa omständigheter har du rätt att begära att vi limiterar de ändamål för vilka vi hanterar dina personuppgifter om den fortsatta hanteringen av personuppgifterna på detta sätt inte är välgrundad, såsom när riktigheten av personuppgifterna bestrids av dig.
Rätt att klaga
Om du känner att vi har behandlat din information felaktigt eller kränkt dina rättigheter enligt dataskydds lagen, så kan du berätta detta för oss genom att kontakt vår kundservice eller lämna in ett klagomål till den dataskydds ansvariga tillsynsmyndigheten i det land du bor i eller platsen för den påstådda överträdelsen. Du hittar en lista över tillsynsmyndigheter inom EU här: https://edpb.europa.eu/about-edpb/about-edpb/members_en.
I Sverige kan du hitta mer information om relevant tillsynsmyndighet här: https://www.imy.se/
Rätt till Radering
I vissa omständigheter, så kan du begära att dina personuppgifter är raderade när de inte längre behövs för att behandla en transaktion, eller vi inte längre lagligt behöver hålla informationen. När dina personuppgifter inte längre behövs, kommer alla begäran att radera denna information att utföras utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter inom tidsramarna i enlighet med dataskydds lagarna.
Rätt att Invända och Återkalla Samtycke
Du har rätt att invända mot den behandling vi utför utifrån berättigade intressen under vissa omständigheter. Om du har gett samtycke till behandling av dina personuppgifter har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycket (utan att det påverkar lagligheten av vår behandling som utförts före denna tidspunkten).
Hur du kan utöva dina rättigheter
Du kan skriva till oss när som helst för att utöva de ovan nämnda rättigheterna avseende den personliga information vi kan ha om dig. Våra kontaktuppgifter finns längst ner i denna Integritetspolicy.
Vänligen inkludera ditt namn och adress tillsammans med din boknings reference och/eller kontonummer. Om du lämnar en begäran om åtkomst till dina personuppgifter vore vi tacksamma om du också kunde ge en kortfattad sammanfattning om den information du vill ha en kopia av (detta hjälper oss att lättare hitta dina uppgifter).
Vi tar alla rimliga åtgärder för att bekräfta din identitet innan vi lämnar ut de personuppgifter vi kan ha om dig.
International överföring av dina personuppgifter
Alla våra kunders data lagras på en server inom EU. För att fullgöra vårt avtal med dig kan vi under vissa omständigheter behöva dela vissa av dina personuppgifter med våra allierade färjeoperatörer, koncernbolag eller våra andra tjänsteleverantörer utanför Storbritannien (“UK”) och/eller de Europeiska ekonomiska samarbetsområdet ("EES").
I vissa fall, kan detta resultera i att dina personuppgifter överförs till ett land som inte erkänns ha en adekvat skyddsnivå för personuppgifter. När så är fallet kommer dessa internationella överföringar av dina personuppgifter ske i enlighet med lämpliga skyddsåtgärder, såsom det internationella dataöverförings avtalet som antagits av den brittiska regeringen eller standardavtalsklausuler som antagits av Europeiska kommissionen.
Vi outsourcar delar av vår kundservice till ett kontaktcenter med anställd personal i Sydafrika, som har tillgång till personlig data (som är lagrad i UK/EES). I dessa fall vi förlitar oss på de standardavtalsklausuler som godkänts av EU och UK och har genomgått lämpliga riskbedömningar och genomfört lämpliga avtalsåtgärder för att säkerställa att data som nås utanför Storbritannien och EES på detta sätt hålls säker och till ett minimum.
Om du har fler frågor angående de säkerhetsåtgäder vi använder, vänligen kontakta oss via de detaljer i slutet av denna Integritetspolicyn.
Behålla och anonymisera personuppgifter
Vi behåller dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för att möta våra legitima affärs behov och för att följa lagen och/eller regulatoriska krav. När denna tid har gått ut kommer vi antingen att radera din personliga information eller anonymisera den så att den inte längre är personlig identifierbar.
För att fastställa lämplig lagringstid för personuppgifter, så vi tar hänsyn till mängden, typen av och känsligheten av personuppgifterna, den potentiella risken för skada från obehörig användning eller avslöjande av dina personuppgifter, anledningen till att vi har dina personuppgifter och om vi kan uppnå dessa syften genom andra medel, samt de tillämpliga juridiska, reglerings mässiga, skattemässiga, redovisningsmässiga eller andra krav.
Informationssäkerhet
Direct Ferries inser att deras kunder i allt större utsträckning är oroliga över hur företag skyddar personuppgifter mot missbruk och olämplig användning och om integritet i allmänhet. Vi implementerar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder, inklusive kryptering, för att skydda dina personuppgifter mot oavsiktlig eller olaglig förstörelse, förlust, ändring eller skada. All personlig information vi samlar in kommer att lagras på våra säkra servrar. Vi granskar och förbättrar ständigt våra tekniska, fysiska och administrativa rutiner och regler för att skydda dina personuppgifter från obehörig åtkomst, oavsiktlig förlust och/eller förstörelse. Vi använder bransch-standard teknologi för säkerhetskoppling av data (SSL), till exempel, för kryptering av känslig information t.ex, ditt kreditkort och annan finansiell information.
Ändringar av denna policyn
Vi kan ibland göra ändringar på den här sidan och på vår Integritetspolicy för att reflektera förändringar om hur vi behandlar dina uppgifter eller pga ändringar i tillämplig dataskydds- och integritetslagstiftning. När vi ändrar denna integritetspolicy på ett materiellt sätt kommer vi att uppdatera datumet till "senast ändrad" i slutet av denna Integritetstpolicy. Ändringar av denna integritetspolicyn träder i kraft när de publiceras på denna sida.
Om vi gjort ansenliga ändringar, klargör vi dessa antingen på vår hemsida eller via kontakt på annat sätt, t.ex. e-post.
Länkar till tredjeparts hemsidor:
Då och ibland kan vår hemsida innehålla länkar till och från tredjeparts sidor, inklusive andra operatörers och affiliaters webbsidor. Om du följer en länk till någon av dessa webbsidor, vänligen notera att dessa webbsidor har egna integritetspolicyer och att vi inte accepterar något ansvar för deras policyer. Vänligen kontrollera deras individuella policyer innan du delar information på dessa webbsidorna.
Sekretessupport:
Om du har frågor angående denna Integritetspolicyn, Direct Ferries dataskydds-praxis eller om du vill utöva en av dina rättigheter, vänligen skriv till: Webbavdelning, Direct Ferries Ltd, 2-3 Three Rivers Business Centre, Felixstowe Road, Ipswich, Suffolk IP10 0BF, United Kingdom.
Om du är baserad i EU, och du vill utöva dina rättigheter under EUs GDPR regler, eller har frågor angående dina rättigheter eller allmänna integritetsfrågor, vänligen maila vår representant på: eurep@directferries.com eller via post till: The DPO Centre Europe Ltd, Alexandra House, 3 Ballsbridge Park, Dublin, D04C 7H2.
Senast Uppdaterad: 29.01.2025
BILAGA 1 – PERSONUPPGIFTER VI SAMLAR IN OCH HUR VI ANVÄNDER DEN