Mecklenburg Vorpommern
Traffikeras av Stena Line
Mecklenburg Vorpommern
Traffikeras av Stena Line
Trafikeras av Stena Line på Trelleborg Rostock rutten
Mecklenburg Vorpommern åker på Rostock-Trelleborg rutten, med plats för 600 passagerare och 445 fordon. Ombord hittar ni många bekvämligheter som en cafeteria, en restaurang som erbjuder kall och varm mat, taxfree-butik och en bar.
Vänligen observera: Även om vi har gjort vårt bästa för att göra vår Mecklenburg Vorpommern guide så nogrann som möjligt, faciliteter ombord, tjänster och underhållning kan variera beroende på datum och tid på året som du reser på, faciliteter kan ändras utan en tidigare upplysning och raderier kan trafikera med andra fartyg än de som var nämda vid bokningen utan tidigare upplysning.
out of 5
66% av alla kunder rekommenderade denna färja
"Rostock Trelleborg"
Det var en trevlig resa, mycket bra kundservice, utsökt mat och en trevlig restaurang och fint färjans
"flera timmar i kylan"
Det var extremt kallt i hytten, ingen regulering finnes
"nothing exeptional "
transit som förväntat på tid , trevlig personal
"Ok resa"
Båten och resan helt ok men maten onder all kritik. Kocken var helt klart less på att laga mat. Ingen kryddning alls så maten gav minnesstunder ifrån skolmaten ifrån barndomen. Kaffe o dricka serverades i pappersmuggar o allt till ett alldeles för högt pris. Middagen skapade bara dåligt humör.
"Smidigt"
Perfekt att åka på natten. Framme 6.10 och hinner långt innan värsta trafiken. Hade sovstol. Funkade men ganska kallt. Skulle behövt en tjockare filt.
"jätteroligt med resa /internet lit dåligt"
Bra jobbat
"Mycket bra "
Mycket bra
"Helt OK"
Maten ok, men var inte helt varm. Toaletter smutsiga och felaktig info om öppettider i butiken. Annars helt ok
"överfart"
Smutsigt fartyg, Begränsad information i restaurangen, Exepelvis så står det öppettider för shopen, men shoppen var öppen hela tiden och tiderna gällde restaurangen. För att se dagens mat var man tvungen att gå längst in i restaurangen för att se vad som erböds. Information som lätta hade kunnat delges passagerarna smidigare.
"Jag är inte nöjd eftersom vi på återresan anlände 23 minuter före fartygets tid och den anställde in"
Jag kommer inte att boka med ditt företag igen och jag kommer inte att råda mina vänner att boka med dig. Tack
"Väl på båt bra kaos innan "
Jag reser själv genom Europa, Sverige till Italien och bokade en kabin säng för att klara av köra genom hela Tyskland. Två dagar innan får jag ett samtal av Stena att dom överbokat och ger mig en vilostol istället. Inte så skön information inför en lång resa. Jag säger mitt missnöje men fattar att det ej var kvinnans fel. Väl framme på båten får jag fin hjälp av personalen men behöver ytterligare betala en gång för en hytt som jag redan betalat för.... tack vare strulet (som ej behövdes) fick jag bara mindre än 5 timmars sömn.
"Usel restauran men bra hytt"
En restaurang som serverar middag 19.30 - 20.45 och med 45 minuters väntan på á la carte är tragiskt.
"Alltså "
Fick inte tillgång till hytten vid incheckning i luren utanför, utan fick köa vid kundservice, det tog en vädigt onödig extra timme. WiFi bara på plan 5.
"Försenad färja"
Mycket förvånad att man inte informerar om att färjan är försenad med mer än en timma innan färjan avgår borde göras betydligt tidigare. me
"Värme... (SAKNADE) "
Jag är inte van vid åka/segla i vinterkappa vilken var kvar i bilen...
"Avbokning"
Jag bokkade av resan den 29-03-2022 i sista stund p g a en olycka på motorvägen. Fick många svar - de flesta om av någon resa i maj som jag aldrig bokat...
"bedrövligt"
jag fick inte åka på båten på grund av att det var jätte lång kö till check in jag stog i kön i 1 timme och en halv och sedan när jag kom fram så var det 2 äldre herrar som var jätte otrevliga! dom sa att det är försent att checka in och jag förklarade att jag väntat länge för att checka in, dom brydde sig inte och var jätte otrevliga, detta är inte okej,
"Cheaters"
I had to change the date (to an earlier date, in-line with the terms of my reservation ). As a reply, Stena-Line said they couldn´t offer me the same kind of cabin as my original reservation and had to charge an extra fee because of another type of cabin. The original ticket price for two persons, car and cabin was approx 140€ (I think that was a really good price!). The new kind of cabin should cost almost 100€ more, which I had to accept due to my circumstances. The new cabin was supposed to be a 2-bed cabin, handicap-adapted, and I can say - it was not. The toilet was tiny and narrow, with a threshold approx 15 cm high. Not very handicap-friendly from my point of view. The floor area between the beds was narrow. Of course, I took photos of thís "handicap-friendly" cabin, in case someone would like to argue about what the cabin looks like. It was a 4-bed with locked overhead bins. Nothing really wrong with it, exactly as I assumed the booked cabin would look like. To me, it looks like a chance to grab extra money from me. If they said it would be an administrative fee of 100€ that would have been more acceptable than serving a lie about cabin choices - and then not even delivering the kind of cabin they presented as "closest choice". Oh, BTW, this cabin had a window instead of being an inside cabin (as original booking). Problem is, the window was looking out to something like a cardeck area, and on the other side of the cardeck was something chimney-like, so it was like a 1-2 meter wide corridor, which the crew used as smoking area, talking and kicking in the walls (as it sounded). So from this window you could either look at smoking crew members, or they could look straight into the cabin. From the cabin there was no chance to see the ocean - so that should most likely not explain the extra fee (I hope). Why they mounted a window on that cabin it totally not understandable.
"Besviken"
Jag har självklart inte åkt på den bokade resan. Har försökt att boka om, trodde att jag gjort det då jag haft kontakt med Directferries men tydligen inte. Kan inte ge Stena Line några recensioner då jag inte åkt. Directferries får tyvärr de sämsta möjliga betyg av mig. Har vid ett flertal tillfällen försökt boka om. Sista mailet jag fick var ett erbjudande om att frysa bokningen för att boka på nytt datum vid ett senare tillfälle. Detta erbjudande tackade jag ja till via e-post efter det har jag inte hört något alls förrän jag fick denna förfrågan om att recensera min båtresa. Har jag lärt mig något????? Ja kommer aldrig mer att använda mig av några bokningssidor, totalt värdelöst.
"Corona, "
Väldigt tidsödande, omständigt Att boka om. Ni kunde betalat tillbaka. Nu bokade ni om biljetten till juli på fel datum Blir bron nästa gång
"Good !!!"
Very nice!!!!!
"Trelleborg Rostock"
Bekväm, punktligt, trevlig personal
"Jätte fin resa"
Rekommendera stark Directferries.
"Trevlig personal "
Trevlig resa med trevlig personal
"Stena line"
Bra färjor,rent och snyggt
"Heltperfekt"
Alt var bra !
"Dålig service och dåligt bemötande"
Urusel service och bemötande i restaurang och informationsdisk. Talar bara tyska, har bara tyska tidningar och de flesta passagerarna var från Sverige, Norge och anödra nord?iska länder. Personalen har ingen förmåga att möta turister från andra länder än Tyskland.
"Städning, finns det?"
Det är torsdag kväll. Klockan är 22.30 vi har väntat på kajen en dryg timma på att få komma ombord. Här kommer vi, två trötta vuxna som varit på resande fot sedan tidig morgon, vill bara komma i säng och sova de få timmar vi har på oss innan vi ska upp och iväg igen. Medan vi plockar upp våra andningsapparater som vi behöver för att överhuvudtaget få sova ser vi fler och fler saker som vi inte uppskattar: ena kudden ser ut som om den blivit äten på av råttor, den hade flera hål. Under spegeln finns en kontakt av något slag, den är helt trasig med sladdar utan skydd, locket ligger på bordet. I badrummet ligger en begagnad rakhyvel kvar på handdukstorken. Gångjärnen in dit är fulla med damm och smuts. Mattan i hytten ska vi bara inte tala om, den såg ut som... man ville knappt gå på den med skor ens.
"Arbete ombord på Stena Line färja från Trelleborg till Rostock."
Söndagen den 15:e september åkte vi klockan 11.00 från Trelleborg med ankomst till Rostock 17.00. Det mesta av överfarten var bra förutom att var höga ljud från blästringsarbete ombord som var väldigt störande. Vid fråga till receptionen så verkade som ingen ansvarig bland personalen visste var ljudet kom ifrån. Det hade varit lämpligt att informera passagerarna via högtalare vad det var för aktivitet som förekom ombord.
"Hemväg "
Har tidigare åkt bron men nu provade vi färjan. Jättebra!! Vila och äta gott! Åker fler gånger!
"Ok resa"
Fungerade precis som väntat. Vi saknade glas i hytten men det var säkert en tillfällig miss.
"Skitigt"
Fick byta hytt två gånger. Första hyttens toa full av piss och gick ej att spola. Ny hytt med toa full av skit och gick inte heller att spola. Tredje hytten ok men flytten mellan alternativen tog på krafterna för en av oss som var 89 år och hytterna låg på olika plan med branta trappor mellan. Vidrigt. Borde få reducerad kostnad.
"Trevlig resa"
Lugn ,skön och punktlig resa.
"Hög ljudvolym i restaurangen "
Lekrummet låg i restaurangen och det blev en otroligt hög ljudvolym. Så hög att det ringde i öronen när man lämnade lokalen. Som ett dagis. Skulle rekommendera att flytta lekrummet till någon annan del av färjan
"Stena Mecklenburg "
Frukosten var inte bra alls på stena mecklenburg. Den varma maten var knappt ljummet. Om jag säger så här om butiken, stena Danica har mer reklam på produkter på sin båt än vad mecklenburg hade i utbud i sin shop. Så tråkig båt har jag nog aldrig åkt med innan. Stena Skåne på hemresan var det några snäpp bättre. Varm mat trevligare personal.
"Återbetalning "
Hej! Det är svårt att ringa till er. Jag har av misstag betalat resan Rostock - Trelleborg 23 juni 2019 tre gånger. En återbetalning har gjorts men inte den tredje. Stena Line referens nummer är 80445373 och Direkt Ferris bokningsbekräftelse ÄR DFP127448509. Summan som jag ber att återbetalas är 2 186,61 SEK. Tack på förhand. Bjarne Pettersson. Jag önskar att detta meddelande tillställs rätt instans.
"Missnöjd"
Först en incheckning i Trelleborg i en maskin som inte ville riktigt som vi... kallas väl personalbesparingar....sen var vi tvungna å avbryta vår sem ..lite tidigare än beräknat ...skulle då boka om min resa på hemsidan ..men nej den fungerade inte..blir hänvisad att ringa till df. Men det går inte ens fram en signal... skickar då ett mail.. kommer ett automatsvar att vi ska bli kontaktade ...men 3dagar senare tröttnade jag på uteblivet intresse..ringer direkt till stenaline ....å dom fixar en ny resa på 3min riktigt besviken på direct ferries....
"Enkelt"
Var bara i hytten och såg inte så mycket av det allmänna.
"Sleeping podd "
Hej! Sleeping pods är superbra! Yteffektivt, enkelt och mysigt!
"Otydlig information"
Hej, Jag tycker det var svårt att hitta rätt i Trelleborgs hamn, otydliga anvisningar. Även otydligt vad sleeping pod innebär vid bokning på nätet. Maten var trist och kändes som skolbespisning. Annats bra!:)
"Omöjligt avboka"
Genom min profil försökte vi avboka men fick automatiskt svar att det var 0 timmar till avgång ( det var nog iallafall 10 timar när vi påbörjade försöken att avboka) , kundtjänst nr var omöjligt att nå! SÄMST ! FRUKTANSVÄRT DÅRLIGT
"Nöjd gäst."
Trevlig resa med en bra båt och god mat.
"Bra & Dåligt"
Bra: Båten gick i tid, och ankom dock 15 min sent. Men det var inte Stenas fel, mycket trafik i hamnen gjorde att vi fick vänta utanför hamnen. Bra information om detta. Dåligt: öppettiderna i café och butik. Öppet 1,5 timma. Stängt 1,5 timma. Varm mat vissa tider, kall andra tider. Detta trots att den varma maten låg färdig i värmeskåp och i kantiner i caféet. Ok, i väntan på att kunna få varm mat, tänkte vi köpa lite snacks och dricka i butiken. Stängd !!! Ok, nu hade det börjat plockats fram räkmackor. Ok, får bli en sådan för att stilla hungern. Goda räkor, men brödet var torrare än gamla oblater. Oätbart! Alla klagade, då helt plötsligt öppnade man för varm mat. Några som hade kvittot kvar fick pengarna tillbaks, men de flesta hade i vredesmod slängt både kvitto och torrt bröd mm. Någon erbjöds lunchvoucher, men tackade nej. Den maten hade legat framme minst 3 timmar, ingen höjdare precis. Personalen skyllde på personalbrist, men minst 4-5 st satt och fikade i Truckers lounch minst 45 minuter som jag såg. En i personalen gick mest runt och övervakade de andra, tittade undrande på travar av disk som stod lite här och där. Inte en ansats att plocka undan själv. Ett litet tips till Stena, öppna en restaurang med servering och ala carte meny, kanske en buffé . Då kan ni förvandla 6 timmars väntan, till 6 timmar av njutning med god mat och trevlig service. Ett litet tips till er som ska åka med denna färja, ta med egen mat !
"Störande..."
Vilstolarna är rejält obekväma! Stolarna går att fälla för att få en mer vilande sittställning. Dock är armstöden "stålhårda" och helt omöjliga att vila armarna på. Mitt i natten ljöd ett öronbedövande larm vi två tillfällen, något som skapade obehag och ryckte upp den slumrande till full vakenhet. Besättning var förbryllad och visste inte varför det larmade!! Märkligt!!
"Hemsk. "
En enda restaurang och så kallas café på båten. När man läser på hemsidan så låter det som att det ska finnas mer val möjligheter. Samt att de öppna och stängde varannan timme. Folk var hungriga och ville ha kaffe mellan varven. Sjukt dålig båt. Inget jag rekommenderar någon.
"Nöjd "
Mycket trevlig rekommenderas
"Semester "
Båten har alt lung lätt att sova bra mat och internet
"resan till prag"
Bokning på nätet är kronglig och ett problem uppstog som ordnades per telefon med trevlig och hjälpsam dam.Tyvärr har Direct Ferries gjort fel som resulterade i att vid incheckningen vid Stena Line var vår bokning inte längre giltig. Man föreslog att köpa nytt biljett och kräva återbetalning sedan. Lyckligtvis hade jag telefon nr till Direct Ferris som bekräftade min bokning och matade in i systemet nya data som relevant bookning, vilket fungerade.
"En lugn o avkopplande resa"
Väldigt få passagerare vilket säkert gjorde personalen avslappnad och hade tid för bra service. Rent o fint på toaletterna.
"Total kaos vis inteckningen."
Trots att vi var på plats i Hamnen i Trelleborg 1,5 timmar före avgång kom vi med färjan som näst sista bil. Att vi lyckades berodde på att vi lyckade tränga oss fram före andra i den kön framför intckningen som var i total kaos. Vi skulle uppskatta er reaktion för i annat fall vågar vi inte anlita Stenalines tjänster i framtiden. Vänliga hälsningar Töivelemb Kivikas
"Mycket angemän resa"
Rostock- Trelleborg Resan fram till Rostock gick mycket bra, bra vägar och lite trafik! Färgan var fräsch och alla var mycket vänliga och tillmötesgående!
"Dagtur i lågsäsong"
För att vara garanterad sittplats hade vi bokat sittplats. De bokade sittplatserna kunde dock inte användas eftersom stolsryggen inte kunde justeras till upprätt läge. Det bakåtlutande ryggstödet fungerar bara för vila men inte om man vill läsa eller syssla med handarbete. Eftersom beläggningen var mycket låg hittade vi andra sittplatser som passade våra behov bättre. Vi hade bilen på däck 4 men hissen gick ej att använda från plan 4 utan man fick gå upp till plan 5 för att ta hissen. För en person som har svårt att gå i trappor är detta besvärligt. För att komma från restaurangavdelningen till vår bil måste man gå upp i trappor två våningar till plan 7 sedan gå långt i en hyttkorridor till rätt hiss ta hissen till plan 5 och gå i trappa ned till plan 4. Detta känns inte bra ur såväl bekvämlighets som säkerhetssynpunkt. Vi hade egen mat med oss eftersom vår tidigare erfarenhet av dessa färjor är att maten är dyr och dålig.
"Förbättrings förslag"
Vi betalade extra för stolar men som var trasiga och det gick inte att justera dom i annat läge än liggandes, denna extratjänst känns att vi blev lurade på pengarna, Att resturang och butik hålls stängt så lång tid under resan, så känns båtresan ännu tråkigigare att åka med, vad kan man annats göra på 6 timmar, stolarna trasiga, går inte att sova i dom, och man kan inte få fika eller annat att fördriva tiden med, trots detta så lägger jag stort i att om vi ska åka på denna resa igen så har stolarna en stor del i detta.
"Olidligt korsdrag."
Jag satt på 7 däck i en vilstol på natten. Så fort någon öppnade dörren till utedäcket blev det ett kraftigt korsdrag som gjorde att man ideligen vaknade. Uselt.
"Bra resa"
Enkel incheck Bra båt
"Billigt"
Klart billigaste Färja nu,när alla kosta >1000,-kr.O.K. 6h.men man slipper åker bil längre.Båten är sliten och svårt att hitta in i.
"Trelleborg -Rostock "
I hela biten fans 3-4 pers som jobbar Hahaha katastrof
"Trötta passagerare"
Vi åkte 7 båten från Rostock. Många passagerare sov i tre vilstolar vilket innebar att rätt många inte fick någon vilstol. Hade varit bra om personalen hade väckt dessa sovande passagerare och talat om att det finns hyror ombord.
"lugn resa"
Tog morgonfärjan från Trelleborg till Rostock. Snabb incheckning, rena och fräscha utrymmen, inget stoj, bekväma vilstolar, vänlig och hjälpsam personal.
"Fattigt utbud"
Önskade att det på nattfärjan Rostock - Trelleborg skulle ha funnits ett större utbud av mat, t. ex korv eller smörgåsar mm ( ev. automat ) samt t. ex. en fungerande kaffe/teautomat för användning efter cafeterians stängning!
"Enkelt och rationellt"
Enkelt och rationellt. Vi har åkt bägge riktningarna och har inget att anmärka på. Sängutrustningen bägare än på många andra färjor.
"Helt nöjd"
Vanligtvis tar vi nattfärjan när vi reser söderut. Den här gången tog vi morgonfärjan. Det var en trevlig och avkopplande upplevelse. God frukost, trevlig personal och gott om plats.
"Utmerket overfart, service på alle områder var meget bra."
Bare positive erfaringer med overfarten. God og rimelig mat, ikke matkøer. Gode liggestoler i salong med flott utsikt over havet. Gode muligheter til å få stillhet og søvn.
"Seg start men det blev bättre. "
Tidigt genomsläpp för ombordkörning i Rostock kändes bra men väntan på kajen blev lång tills vi äntligen fick köra på. Hytten av typ de luxe kändes spännande, och var ok, dock att något fönster för sikt framåt fanns inte i hytten. Trög avåkning kanske inte enbart Stena Lines ska lastas för men var störande när man landar tidigt på morgonen och bara vill iväg norrut.
"Lugn resa"
Försenad start men annars inga problem med överfarten.
"Trelleborg - Rostock"
Detta var första gången jag någonsin hade upplevt detta och det var allt nytt. Boendet på färjan var utmärkt. Maten var bra i cafeterian och hade två måltider på resan. Det stora rummet där många av de människor åt och avslappnad för resan var bekväm, som var de vilstol områden. Dock fann jag att, med så många barn ombord det var lite buller i det offentliga området. Jämfört med alternativet, var detta det mest praktiska sättet att ta sig från Sverige till Tyskland. Det erbjöd en möjlighet att vila mitt i en annars lång resa. Det kan vara dyrt att göra denna resa, men det är värt det. Du kan nästan planera kring detta är på natten i stället för en hotellvistelse. Vid 6 timmar kan jag ta en senareresa över en natt.
"Trelleborg-Rostock"
Enkelt att reservera via internet och snabb tur till Tyskland, tack!
"honken"
ett bra sätt att inte ödsla tid i danmark
"Bra!"
Vår resa var bra. Det enda dåliga var att det var lite dyrt. Och en dusch saknades.
"Berlinresa april"
Som framgår av min betygsättning nedan, så är definintivt servering dvs mat och dryck som erbjuds på färjan den svagaste punkten. De andra områdena som faciliteter, personal m.m skulle jag vilja säga var som man kan förväntas av en färja som denna dvs. i första hand ett alternativ för mig att ta mig ned till kontinenten och få vila ut efter bilresa från Stockholm och vidare ned genom Tyskland. Däremot skulle jag nog inte välja denna rutt dagtid då jag har högre krav på bekvämlighet och mat under en dagstur då man skall behöver njuta av sjöresan..