COVID-19-information Click here to visit our dedicated page for further information on the COVID-19 situation, including vouchers, cancellations, refunds and sailing changes.

Vanliga Frågor

Vår 'Frågor och svar'-databas innehåller frågor och svar på de vanligaste frågorna om att boka och resa med färja. Klicka på länkarna nedan för mer information. Om du inte hittar svar på din fråga vänligen Kontakta oss

Hur checkar jag in vid färjehamnen?

  • Hur hittar jag till hamnen?

    Du hittar adressen i färjehamnen i ditt bekräftelsemejl tillsammans med en länk till Google Maps för vägbeskrivning. Du kan också ta en titt på hamnens sida för mer information om hamnen och adressen. Vissa hamnar kan vara ganska stora med olika adresser för olika färjebolag, så se till att kontrollera att du har rätt adress för vår färja.

  • När måste jag checka in när jag reser med färja?

    Incheckningstiderna varierar mellan rutter och färjebolag, men all information för din specifika rutt går att hitta när du gör bokningen och kommer även att finnas i ditt bekräftelsemejl för bokning. Om du har husdjur med dig eller behöver hjälp i hamnen så föreslår vi alltid att du är ute i extra god tid.

  • Kan jag komma med en tidigare färja?

    Normalt sett är biljetten du köpt endast giltig för den överfart som du bokat den för. Vissa färjebolag godkänner att du ändrar din avresetid men detta gäller oftast bara om det finns flera färjerutter tillgängliga per dag. Om din ursprungliga avgångstid är mer än 24 timmar bort och din biljett kan ändras kan du uppdatera din bokning i Mitt Konto och välja en tidigare eller senare avgång.

  • Vad gör jag om jag blir sen eller tror att jag kommer att missa min färja?

    Det bästa du kan göra är att ringa oss så att vi kan hjälpa dig att ta reda på om det är möjligt att byta till en annan avresa. Om du är på resande fot och våra telefonlinjer är stängda rekommenderar vi att du beger dig till hamnen för att se om färjeoperatören kan ändra din biljett.

  • Vad kan jag förvänta mig ombord på båten?

    Vi har en utförlig guide för alla våra fartyg och hur de ser ut ombord. Ta en titt på färjebolagens sidor för att hitta din båt och upptäck allt du behöver veta om din resa.

  • Var checkar jag in på färjan?

    Var du checkar in till din färja beror på operatören och hamnen. Du hittar information om var du checkar in på hamnsidorna och i ditt bekräftelsemejl. Vi gör vårt bästa för att hålla informationen uppdaterad men den kan snabbt ändras så det är viktigt att ha gott om tid för incheckningen. Du hittar den slutgiltiga tiden för incheckningen i ditt bekräftelsemejl.

  • Behöver jag hämta boardingkort och biljett i färjehamnen?

    För de flesta överfarter måste du visa ditt bekräftelsemail för att hämta din biljett vid färjan. För andra överfarter kommer vi antingen att skicka din biljett som en bilaga via e-post eller skicka ett e-postmeddelande till dig att checka in online för att hämta din biljett. Ditt bekräftelsemail har information om vad du behöver göra för att hämta din färjebiljett.

  • Kan jag parkera min bil i hamnen?

    I vissa hamnar finns parkeringsmöjligheter, i andra inte. Där det är möjligt kommer vi att förse dig med användbar information om vissa hamnar på webbplatsens hamnsidor och i bekräftelsemejlet. Denna typ av information kan dock ändras snabbt så vi föreslår en snabb sökning på nätet för att hitta tillgängliga platser i och runt hamnen innan man beger sig iväg.

  • Finns det möjligheter till bagageförvaring på färjan?

    Det beror på vilken färja du reser med. Du kan hitta information om alla färjebolagens båtar på våra sidor för färjebolagen. Färjebolagen kan byta skepp för en seglats i sista minuten vilket gör att vi inte kan garantera vilken båt du reser med, men vi gör vårt bästa för att tillhandahålla användbar och korrekt information.

  • Måste jag skriva ut och ta med en kopia av mitt bekräftelsemejl till hamnen?

    De flesta färjebolag accepterar gärna en elektroniskversion av bekräftelsemejlet, men vi rekommenderar att du i säkerhets fall, utifall att du inte kan komma åt bekräftelsemejlet, tar med en utskriven kopia.