COVID-19-information Click here to visit our dedicated page for further information on the COVID-19 situation, including vouchers, cancellations, refunds and sailing changes.

Vanliga Frågor

Vår 'Frågor och svar'-databas innehåller frågor och svar på de vanligaste frågorna om att boka och resa med färja. Klicka på länkarna nedan för mer information. Om du inte hittar svar på din fråga vänligen Kontakta oss

Hur bokar jag en färja?

  • Vid vilken tidpunkt är det billigast att resa med färja?

    Priserna är generellt högra under populära datum och tider. Du kan spara pengar genom att göra längre resor dagtid, boka resor på vardagar och undvika röda dagar eller skollov. Rabatter finns ofta, även kring semestertider, så det kan vara en bra idé att prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få reda på dem först.

  • Ska föraren inkluderas i antalet färjepassagerare?

    Ja, föraren ska inkluderas i antalet passagerare.

  • Varför står mitt bilmärke inte med i menyn?

    Det kan finnas flera orsaker till detta och det kan variera från ett färjebolag till ett annat. Ibland beror det på att färjebolagen inte kan hantera din fordonstyp,eller så finns kanske inte alternativet tillgängligt att boka online. Om du inte ser din fordonstyp som alternativ kan du kontakta oss så undersöker vi varför det är så.

  • Hur bokar jag olika fordon för varje riktning jag åker med färjan?

    Med vissa färjebolag kan du boka olika fordon för de olika riktningarna och du kan ange uppgifterna för varje bil i kassan. Om det inte är tillgängligt är det enklast att boka en enkelbiljett i varje riktning.

  • Hur bokar jag olika antal passagerare på färjan i de olika riktningarna?

    Detta är möjligt med vissa färjebolag men inte alla. Du kommer att kunna ange antalet passagerare i kassan om det är möjligt, i annat fall är att boka enkelbiljetter i varje riktning det bästa alternativet.

  • Kan jag få grupprabatt på färjan?

    Ibland finns det rabatter när det gäller fler än fem fordon eller mer än nio passagerare. Om du ska boka för en större grupp och vill veta mer lan du skicka ett e-postmeddelande till oss med bokningsuppgifterna, antal vuxna och barn, typ av fordon och destination, så skickar vi en offert på priset för gruppen.

  • Jag kommer att resa med hyrbil och känner inte till bilens fabrikat, modell eller registreringsnummer, hur bokar jag min resa?

    Med de flesta färjeoperatörerna kan du resa med hyrbil. Oroa dig inte om du inte känner till de exakta uppgifterna för fordonet du ska hyra, du kan ange ungefärlig storlek när du söker efter biljetter. Välj den fordonstyp du tänker hyra under Fordonsdetaljer i sökmotorn, exempelvis bil eller skåpbil, och välj sedan en Fordonstillverkare och modell som ligger nära det du ska hyra. Du kan också välja "annan" i rullgardinsmeny för Fordonstillverkare och välja ungefärlig längd och höjd för fordonet. I kassan kan du ange att fordonets registreringsnummer är okänt. Vissa färjebolag kommer att debitera dig då du anländer till hamnen för att uppdatera de fordonsuppgifter som finns lagrade för bokningen, men vi meddelar om det kan ske innan du slutför bokningen. Du kan också uppdatera fordonsuppgifterna i MyAccount innan avresan.

  • Hur vet jag om jag ska resa på färjan som fraktfordon eller inte?

    Detta varierar mellan färjebolagen, men som en generell regel ska alla fordon som har en kommersiell last och fordon utformade för kommersiell last räknas som fraktfordon. Kontakta vårt Fraktteam vid tvivel, de hjälper gärna till.

  • Jag är gravid, kan jag resa med färja?

    Detta varierar mellan färjebolagen men den generella regeln är att du får resa fram tills att du är 28 veckor gravid (vid tidpunkten för resan). Kvinnor som är mer än 28 veckor gravida vid tidpunkten för resan kan behöva uppvisa ett medicinskt intyg på att de är friska nog att resa, därför rekommenderar vi att du kontaktar oss innan resan om du kommer att vara i vecka 28 eller senare vid tidpunkten för resan.

  • Får invånare rabatt på färjebiljetter?

    Rabatter för invånare finns på vissa rutter, men de olika bolagen har olika reger för vilka rabatterna gäller för. Mer information om tillgängliga rabatter för invånare finns när man söker efter färjebiljetter.

  • Har ni student- eller pensionärsrabatter på färjebiljetter?

    Vi erbjuder pensionärsrabatt på överfarter där sådana finns tillgängliga, de dras då av automatiskt baserat på passagerarnas ålder. För tillfället kan vi dessvärre inte erbjuda studentrabatter.

  • Kan jag boka en färjebiljett med ospecificerad retur?

    Du kan boka biljett med ospecificerad retur på vissa rutter. När du bokar returresan kommer du att se alternativet att boka med ospecificerad retur där du annars anger resedatum. Om alternativet ospecificerad retur inte finns är det inte heller tillgängligt för din önskade rutt.

  • Varför finns det inga färjeavgångar de datum jag vill resa?

    Det finns många orsaker till att det inte finns tillgängliga färjor för den rutt du vill. Det kan vara att färjan har slut på biljetter, att tidtabellen inte släppts än eller att färjan inte kör den dagen. Det finns dock troligtvis många andra tillgängliga färjor, så se till att titta på andra datum och alternativa rutter.

  • Hur betalar jag för min färjebokning?

    Vi tar emot betalning med alla större kredit- och debitkort samt Paypal, Applepay och Googlepay. Du kommer att behöva ange betalningsinformation när du bokar men vi kommer inte att debitera något förrän bokningen bekräftats.

  • Varför får jag inte något pris eller möjlighet att betala i min lokala valuta när jag bokar en färja?

    Även om vi försöker att visa priserna i lokal valuta måste vi debitera betalningen i den valuta som färjebolaget tar betalt i.Under bokningen kommer vi att meddela dig om valutaväxlingen och hur mycket du kommer att debiteras för bokningen.

  • Skickar ni färjebiljetter?

    Nej, vi skickar inga fysiska biljetter. Närbokningen ärbekräftad skickar vi ett bekräftelsemejl som oftast används som boardingkort. För vissa färjer krävs att du byter ut bekräftelsemejletmot biljetter eller boardingkort i hamnen. Om så är fallet kommer du att meddelas detta i bekräftelsemejlet. Oavsett bokning bör du ta med dig bekräftelsemejlet för bokningen till hamnen.

  • Jag har inte fått mitt bekräftelsemail, vad ska jag göra?

    Logga in på Mitt konto, bekräfta att e-postadressen stämmer och få sedan bekräftelsemejlet skickat till dig igen om det inte hamnat i skräpposten. Om e-postadressen inte stämmer kan du uppdatera din i Mitt konto och sedan skicka bekräftelsemejlet igen. Kontakta oss så att vi kan skicka ett nytt bekräftelsemejl om du av någon anledning inte kan logga in på ditt konto eller om du inte hittar detta i ditt konto.

  • Information of biljettillgänglighet

    Direct Ferries data gällande antalet tillgängliga biljetter på olika rutter är baserad på aktuella uppgifter som erhålls direkt från färjerederierna. Direct Ferries är därför inte ansvariga för eventuella felaktiga uppgifter under bokningsprocessen.

  • Företräder ni alla färjerederier?

    Även om vi ständigt jobbar på att utöka antalet färjebolag vi samarbetar med på både inhemsk och internationell nivå så samarbetar vi för närvarande dessvärre inte med varje färjebolag i världen. Lista över operatörer vi för närvarande samarbetar med utökas ständigt så återkom gärna om det är ett visst bolag eller en viss rutt som du letar efter.

  • Min betalning har gått igenom men jag har inte fått mitt bekräftelsemejl, var är det?

    Det är möjligt att ditt bekräftelsemejl har hamnat i skräpposten, så det är bäst att kolla där först. Om du inte hittar det kan du logga in på Mitt konto och få en ytterligare kopia skickad till dig. Ibland kan ett kommunikationsfel göra att vi inte får slutlig bekräftelse på en bokning från färjebolaget. I dessa fall måste vi kontakta färjebolaget för att dubbelkolla om de fått bokningen eller inte. Om de bekräftar bokningen kommer vi att skicka ett bekräftelsemejl till dig, men om inte så kan vi inte göra det. Vi kommer då att meddela dig och genast återbetala din betalning. Det kan ta oss upp till 48 timmar att bekräfta bokningen men om tidpunkten för resan är inom 48 timmar kommer vi att skicka ett e-postmeddelande för att meddela dig om problemet, avbryta bokningen och genast återbetala dig så att du kan försöka göra en ny bokning.

  • Varför har inte min betalning gått igenom?

    Om du har problem med betalningen närdu bokar kan de handla om ett kommunikationsproblem eller ett problem med kortet. Du kan försöka igen med samma kort eller använda en annan betalningsmetod. Om ditt kort ändå inte accepteras bör du kontakta banken för att undersöka varför. Om du har slutfört bokningen och vi ännu inte debiterat betalningen kan det vara för att färjebolaget inte bekräftat bokningen ännu. Ibland när bokningar bekräftas med operatörer måste vi vänta till vi hör från dem och de bekräftar bokningen innan vi debiterar dig. När allt detta har gått igenom kommer vi att debitera betalningen och du bör strax efter få ett bekräftelsemejl.

  • Hur lång tid tar det att bekräfta en bokning på en färja?

    I de flesta fall kan vi bekräfta bokningen direkt, men med vissa färjebolag tar det upp till 48 timmar att bekräfta din bokning. Vi gör vårt bästa för att hålla dig uppdaterad under tiden och kommer att skicka ett bekräftelsemejl så fort vi har bekräftat bokningen med färjebolaget.