Vanliga Frågor

Vår 'Frågor och svar'-databas innehåller frågor och svar på de vanligaste frågorna om att boka och resa med färja. Klicka på länkarna nedan för mer information. Om du inte hittar svar på din fråga vänligen Kontakta oss

Faq - making a booking

  • När är det billigast att resa?

    Generellt sett höjs priset när det börjar bli ont om platser, så det är billigare om du bokar i god tid. Avgångar runt röda dagar samt skollov är populära och biljetterna säljs ut fortare, så det är billigare om man undviker att resa dessa dagar. Prenumerera på vårt nyhetsbrev så att vi kan informera dig om specialerbjudanden så fort de blir tillgängliga.

  • Räknas föraren som passagerare?

    Ja, med “passagerare” menas alla som reser ombord på färjan.

  • Varför står mitt bilmärke inte med i menyn?

    Antingen tillåter inte färjebolaget ditt fordon eller så är alternativet att boka online inte tillgängligt. Detta varierar från rederi till rederi. Vänligen kontakta oss för vidare information.

  • Hur bokar jag olika fordon i vardera riktning?

    Alla färjebolag tillåter inte två olika fordon på en bokning. Om alternativet inte är tillgängligt för din valda rutt så föreslår vi att du bokar två enkelresor.

  • Hur bokar jag olika antal passagerare i vardera riktning?

    Alla färjebolag tillåter inte att antalet passagerare ändras mellan tur- och returresan. Om alternativet inte finns tillgängligt för din valda rutt föreslår vi att ni bokar två enkelresor.

  • Kan jag få grupprabatt?

    Rabatter är ibland tillgängliga vid resor med fler än 5 fordon eller fler än 9 fotpassagerare. Vänligen kontakta oss så att vi kan ordna en gruppresa.

  • Om jag färdas i en hyrbil och inte känner till märke, modell eller registreringsnummer, hur bokar jag då?

    I flesta fall är det tillåtet att resa med hyrbil, så länge du har tillåtelse från uthyrningsföretaget att resa med deras bil på en färja. Välj "annan" under fordonstyp, ange de mått du tror att bilen kommer att ha och ange registreringsnumret som ”okänt”. Vissa färjebolag kan dock kräva betalning i hamnen för att uppdatera fordonsregistret.

  • Hur vet jag om mitt fordon räknas som ett fraktfordon?

    Det varierar från färjebolag till färjebolag, men en generell regel är att alla fordon som fraktar gods samt fordon som är byggda för frakt bör klassas som fraktfordon.

  • Jag är gravid, kan jag resa med färja?

    Det varierar mellan olika färjebolag, men som en allmän regel kan du som gravid resa fram till vecka 28. Kvinnor som har överstigit vecka 28 kan komma att behöva ett läkarintyg. Därför rekommenderar vi att du kontaktar oss i förväg ifall du kommer att vara gravid i vecka 28 eller över vid tiden för resan.

  • Erbjuder ni rabatter för lokalbefolkningen?

    Ja, på vissa rutter, men kraven för behörighet varierar från rutt till rutt. Mer information finner du i vårt bokningssystem.

  • Erbjuder ni student- eller pensionärsrabatt?

    Ja, på vissa rutter. Mer information hittar du via bokningssystemet.

  • Kan jag boka en ombokningsbar returbiljett?

    På de rutter där detta är möjligt finner du alternativet "öppen biljett" i sektionen där du väljer resedatum.

  • Varför är det inga avgångar när jag vill resa?

    Detta betyder att vi inte har fått en tidtabell från färjeoperatören än, att färjan inte går den dagen eller att färjan är full. Kontakta oss om du är osäker.

  • Hur betalar jag bokningen?

    Alla biljetter måste betalas vid samma tidpunkt som biljetterna bokas. Vi accepterar de flesta konto- och kreditkort, vissa lokala betalmetoder samt PayPal. Vanligtvis tillåter vi inte banköverföringar men det finns undantag.

  • Varför kan jag inte få en prisuppgift eller betala i min valuta?

    När det är möjligt så visar vi den lokala valutan, men vi tar endast betalt i den valuta som biljettleverantören tar betalt i. Om en valutaomvandling skett kommer det att anges i prisuppgiften, samt summan och valutan du kommer att betala i.

  • Skickar ni biljetter?

    Nej. När du bokar en biljett mottar du en bekräftelse via e-post som du antingen byter in mot en biljett eller ett boardingkort.

  • Jag har inte fått mitt bekräftelsemail, vad ska jag göra?

    Du kan antingen logga in på Mitt Konto för att verifiera att din e-postadress stämmer och skicka mailet igen eller så kan du kontakta oss. Större biljettförsäljare kan vara blockerade av vissa e-postleverantörer och hamna bland skräpposten på grund av den stora volymen mail som skickas ut.

  • Information of biljettillgänglighet

    Direct Ferries data gällande antalet tillgängliga biljetter på olika rutter är baserad på aktuella uppgifter som erhålls direkt från färjerederierna. Direct Ferries är därför inte ansvariga för eventuella felaktiga uppgifter under bokningsprocessen.

  • Företräder ni alla färjerederier?

    Direct Ferries tillhandahåller aktuell information om ett stort antal rederier som trafikerar både inrikes- och utrikesrutter. Fast listan över färjerederier uppdateras löpande kan Direct Ferries inte garantera att all information gällande rederier och rutter alltid stämmer.